Traktorin ajo-oikeus

Traktorin ajamista varten tarvitset T-luokan ajokortin.
Se oikeuttaa ajamaan myös moottorikelkkaa.

Jos olet hankkimassa ensimmäistä ajokorttiasi, tulee sinun käydä ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus.

Koulutuksen tavoitteena on antaa ajokorttia suorittavalle perustiedot liikennejärjestelmästä, liikenteen vuorovaikutteisuudesta ja riskeistä, eri tienkäyttäjäryhmien turvallisuuteen liittyvistä tekijöistä, moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettamiseen liittyvistä vastuista ja velvollisuuksista sekä muista turvallisen ja ympäristön huomioon ottavan ajotavan vaatimuksista.

T-luokan ajokortin saaminen edellyttää kuljettajantutkinnon teoriakokeen suorittamista hyväksytysti.
Sinun tulee olla täyttänyt 15 vuotta ennen kokeen suorittamista.

Turvallisuuskoulutus (EAS)      150€

Kurssi sisältää:

4h turvallisuustuntia (eas)
2h liikennesääntötuntia

sähköisen oppimateriaalin käytön
teoriakoeharjoittelun käyttölisenssin

Muut maksut

ajokorttilupamaksu Traficomille24 € / 39 €
teoriakoe40 €

T-kortin ajo-oikeudet

T-luokan ajokortilla saat ajaa traktoreita ja traktorimönkijöitä, joiden enimmäisnopeus on 60 km/h.

T1a- ja T1b-luokan, T2a ja T2b-luokan sekä T3a-luokan ajoneuvot

Poikkeuksena ovat T3b-luokan ajoneuvot, joiden ajamiseen tarvitsee 1.7.2018 alkaen
   AM/121-luokan  ajo-oikeuden.

Ilmoittaudu kurssille