Ammattipätevyyden jatkokoulutus

Kuorma- ja linja-auton kuljettamista koskeva lainsäädäntö edellyttää ammattimaisessa liikenteessä toimivalta kuljettajalta ammattipätevyyttä.
Ammattipätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä 10.9.2008 ja tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen säädöksien mukaisesti.

Henkilöillä, jotka ovat suorittaneet linja-auton tai kuorma-auton ajokortin ennen kyseisiä päivämääriä, on ammattipätevyys kyseiseen luokkaan voimassa ajo-oikeuden kautta (siirtymäsäännös). Pitääkseen ammattipätevyytensä voimassa on kuljettajien suoritettava jatkokoulutus viiden vuoden aikana. Jatkokoulutus on suoritettava henkilöliikenteessä 10.9.2013 ja tavaraliikenteessä 10.9.2014 mennessä ja tästä eteenpäin joka viides vuosi.

Ajo-oikeuden kautta ammattipätevyyden saavuttaneet osoittavat ammattipätevyytensä ajo-oikeuden myöntämispäivämäärällä 10.9.2013 tai 10.9.2014 asti. Ammattipätevyys myönnetään viideksi vuodeksi, kuitenkin enintään ajaksi, jonka haltijan ajo-oikeus on voimassa.

Ammattipätevyyden ylläpitäminen vaatii kuljettajalta viiden vuoden aikana 35 tuntia jatkokoulutusta, joka voidaan suorittaa jaksoina. Ainoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus (7 tuntia).

Koska jatkokoulutus on tarkoitettu ammatissa jo toimiville kuljettajille, sen erityistavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetuksien turvallisuutta. Tarkoituksena on myös tukea kuljettajan ammattia, lisäämällä hänen ammatillisia valmiuksiaan, terveyttä ja jaksamista ammatissaan. Mikäli henkilöllä on ammattipätevyys sekä linja-auto että kuorma-autoluokkiin hän voi ylläpitää ammattipätevyyden molempiin luokkiin suorittamalla kerran 35 tunnin jatkokoulutuksen viiden vuoden aikana.

(Lähde: Traficom)

Soita ja kysy lisää - Kalle 050 511 7671

Ilmoittaudu kurssille

Soittamalla:

Tai sähköisellä lomakkeella:

Täytä lomake Katso tästä koska seuraava kurssi alkaa